"Met onze nieuwe Listen Up!-strategie, waarmee we vanaf 2023 aan de slag zijn gegaan, zet Terre des Hommes Nederland zich vol overgave in om uitbuiting van kinderen te stoppen."

Voorwoord

“2023 was mijn eerste volle jaar bij Terre des Hommes Nederland en terugkijkend kan ik echt zeggen dat ik onder de indruk ben van het werk van ‘mijn’ organisatie. In Kenia maakte ik kennis met Tasha. Als kind had ze haar beide ouders verloren. Ze overleefde door geld te verdienen in de seksindustrie. Onze partnerorganisatie steunde haar om uit die situatie te kunnen stappen. Ze is inmiddels opgeleid tot naaister en heeft haar eigen naaimachine. Met een grote glimlach vertelde ze mij dat ze nu in staat is om voor zichzelf én haar familie te zorgen. Het was prachtig om te zien hoe zij haar waardigheid teruggevonden heeft.

Helaas was 2023 voor veel kinderen minder rooskleurig. Hoewel de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties zijn ontwikkeld om in 2030 een goede toekomst voor kinderen veilig te stellen, blijft de vooruitgang achter. Miljoenen kinderen bevinden zich nog steeds in uitbuitingssituaties en hebben steun nodig.

Met onze nieuwe Listen Up!-strategie, waarmee we vanaf 2023 aan de slag zijn gegaan, zet Terre des Hommes Nederland zich vol overgave in om uitbuiting van kinderen te stoppen. Dat doen we door coalities te bouwen, kennis uit te breiden en systeemveranderingen te bevorderen. Zoals altijd staan kinderen centraal in ons werk. Zo vervulden zij in 2023 een belangrijke rol in de co-creatie van onze drie thematische programma's via workshops in Afrika en Azië. Over de verdere resultaten van ons werk leest u meer in deze publicatie en in ons jaarverslag.

2024 stelt ons opnieuw voor vele uitdagingen. Vooral vanwege ontwikkelingen zoals kunstmatige intelligentie (AI), waardoor kinderen steeds grotere en onbekende risico’s lopen. Ook het nieuwe politieke klimaat in ons land kan ons werk belemmeren. Tegelijkertijd heb ik er het volste vertrouwen in dat Terre des Hommes Nederland – met een solide strategie, gepassioneerde medewerkers en vrijwilligers en de steun van diverse donoren  – in staat zal zijn om nog veel meer kinderen een stem te geven. Zodat de rechten van kinderen die eerder uitgebuit werden én de rechten van kinderen die het risico lopen om uitgebuit te worden, nu en in de toekomst, niet geschonden worden.”

Julie Verhaar
CEO Terre des Hommes Netherlands

Julie Verhaar
CEO Terre des Hommes Netherlands

Voorwoord

Terre des Hommes

Every child deserves a safe and playful childhood. Terre des Hommes listens to children and tackles the systems that enable child exploitation. So children can flourish in a world free from exploitation.
Volledig scherm