Onze Thema's
Kinderarbeid
Messi’s verhaal
Onderwijs is heel belangrijk voor mij, omdat ik op school zoveel dingen leer

het gevaar voor kinderen. Dit opende niet alleen hun ogen; zij werden bond- genoten in onze strijd tegen kinderarbeid. We streven er ook in andere landen naar de systemen die kinderarbeid mogelijk maken te veranderen. We besteden daarbij speciale aandacht aan kinderen met een beperking en kinderen uit kansarme groepen.

Dit hebben we bereikt

In 2023 voerde Terre des Hommes veertien projecten uit in Bangladesh, India, Kenia, Madagaskar en de Filippijnen om uitbuiting en kinderarbeid te stoppen. In India en Madagaskar hielpen we het afgelopen jaar 5.828 kinderen weer naar school. En in Jharkhand, India kunnen micamijnwerkers voortaan coöperaties oprichten en gezamenlijk opkomen voor hun rechten en belangen.

De uitdaging

Wereldwijd worden naar schatting 160 miljoen kinderen – ruwweg 63 miljoen meisjes en 97 miljoen jongens – uitgebuit voor arbeid. 79 miljoen kinderen zijn betrokken bij gevaarlijk werk, waaronder een toenemend aantal jonge kinderen in de leeftijd van 5 tot 11 jaar. Eén derde van alle kinderen die het slachtoffer zijn van kinderarbeid gaat niet naar school, wat hun vooruitzichten op fatsoenlijk werk in de toekomst belemmert.

Onze aanpak

Terre des Hommes wil kinderarbeid een halt toeroepen door de diepere oorzaken ervan aan te pakken. We besteden speciale aandacht aan kinderen met een beperking en kinderen uit kansarme groepen. In de gemeenschap van Messi is Terre des Hommes in gesprek gegaan met lokale autoriteiten en gemeenschapsleiders om hen bewust te maken van

Mica is een glanzend mineraal dat wordt gebruikt in veel van onze dagelijkse producten zoals elektronica, verf en cosmetica. De delving ervan gaat gepaard met ernstige uitbuiting en kinderarbeid. De ouders van Messi verdienden niet genoeg om hun gezin te onderhouden en daarom moest Messi, nog maar tien jaar oud, ook aan het werk. Messi werkte lange dagen in de micamijn, vaak zonder ontbijt. Hij hoestte door het stof en was vaak erg moe. Zijn gezondheid ging steeds verder achteruit, tot op het punt dat hij zelfs niet meer groeide. “Het was moeilijk, maar ik kon niets anders doen, mijn ouders hadden mij nodig”, vertelt hij.

Na jarenlang vreselijk afzien in de micamijnen veranderde het leven van Messi toen hij werd opgemerkt door een medewerker van FAFAFI,

partnerorganisatie van Terre des Hommes. Dankzij hun steun kon Messi terugkeren naar school. Hij kreeg een rugzak vol schoolmaterialen en eet elke dag een gezonde schoollunch. Om ervoor te zorgen dat Messi naar school kan blijven gaan, moest ook het gezinsinkomen omhoog. Zijn ouders volgden daarom een training en verbouwen nu groenten en houden kippen. Messi eet nu drie maaltijden per dag. Hij hoest niet meer en zijn gezondheid gaat vooruit.

Messi weet precies wat hij wil bereiken in de toekomst. “Ik houd heel erg van voetballen. Ik wil zijn zoals de voetbalster Messi. Hij is zo goed!” zegt hij blij. “Als ik mijn diploma heb, wil ik een winkel beginnen, zodat ik voor mijn familie kan zorgen.”

Messi praat met een glimlach over school. Voor een zestienjarige is hij opmerkelijk enthousiast over school. Maar wie zijn achtergrond kent, begrijpt waarom. Messi woont met zijn gezin in een huis gemaakt van leem in Benato, Madagaskar. Het huis heeft twee kamers: een keuken en een slaapkamer voor alle 11 gezinsleden. Ze leefden van de landbouw, totdat de droogte hun oogst verwoestte. Messi's ouders hadden geen andere keuze dan in een micamijn te gaan werken.

Seksuele uitbuiting van kinderen
Bina’s verhaal
“Kinderen doen nu ook zelf melding van misbruik”

op het beperken van risico's en aan de andere kant op het bieden van bescherming. Onze focus ligt op kinderen uit de meest kwetsbare groepen.

Dit hebben we bereikt

In 2023 voerde Terre des Hommes 35 projecten uit om seksuele uitbuiting van kinderen, on- en offline, te voor-komen en te stoppen in 13 landen. Zo kregen honderden kinderen in Naivasha, Kenia bijvoorbeeld psychosociale ondersteuning waardoor hun zelfvertrouwen, stressbeheersing en veerkracht aanzienlijk toenamen. En in India komen meer overheidsfunctionarissen in actie tegen problemen waarmee kinderen uit de Devadasi-gemeenschap worden geconfronteerd.

De uitdaging

Wereldwijd zijn één op de vijf meisjes en één op de dertien jongens vóór hun achttiende al slachtoffer geworden van seksuele uitbuiting of misbruik. Door de snelle technologische ontwikkelingen en digitalisering groeien generaties kinderen op in een online omgeving waar zij met nieuwe risico’s worden geconfronteerd. Uit een wereldwijd onderzoek blijkt dat 54% van de jongeren online negatieve seksuele ervaringen heeft opgedaan nog voordat ze 18 werden. Bijvoorbeeld omdat hen gevraagd werd een seksuele handeling uit te voeren voor de camera of omdat zij seksueel expliciete beelden ontvangen hebben.

Onze aanpak

Terre des Hommes werkt aan het stoppen van online en offline seksuele uitbuiting door middel van een tweeledige aanpak. Deze is aan de ene kant gericht

“Ik leerde hoe zorgwekkend de situatie is en toen begon ik dit probleem te herkennen in de dorpen waar ik werk. Kinderen zo jong als drie jaar gebruikten mobiele telefoons zonder dat iemand op ze lette, terwijl er meldingen waren van seksueel misbruik materiaal dat online gedeeld werd”.

Zo begon Bina aan een nieuwe missie: een einde maken aan de online seksuele uitbuiting van kinderen in haar regio. Bina organiseerde voorlichtings-bijeenkomsten op scholen. Tijdens deze sessies leerden kinderen over online gevaren en hoe je online veilig kunt blijven.

Tot nu toe heeft Bina 25 van de 29 scholen in haar regio bezocht en daarmee honderden kinderen in de leeftijdsgroep van 12 tot 19 jaar bereikt. De positieve impact van deze bijeenkomsten is al zichtbaar in het gedrag van de kinderen. “Kinderen zijn veel spraakzamer geworden over hun online activiteiten. Ik heb ook begrepen dat veel kinderen met hulplijn bellen om gevallen van online misbruik te melden'', vertelt Bina.

Bina Dahal is al jaren politieagent in de provincie Bagmati in Nepal. Via het project Safety for Children and their Rights OnLine (SCROL) - dat mede mogelijk wordt gemaakt door de Nationale Postcode Loterij - hoorde zij voor het eerst over online seksuele uitbuiting van kinderen. “Ik was me er niet van bewust dat zoveel kinderen online worden misbruikt. Ik wist niets van online risico’s.”

Noodhulp
Eldana’s verhaal
“Mijn droom is arts te worden en zwaargewonde kinderen te helpen”

bescherming door uitbuitingsrisico’s direct aan te pakken. Tegelijkertijd werken we aan het fysieke en emotionele welzijn van kinderen, gezinnen en gemeenschappen.

Dit hebben we bereikt

In 2023 heeft Terre des Hommes de uitbuiting van kinderen in noodsituaties voorkomen via negen humanitaire acties. Na de verwoestende overstromingen in Libië heeft Terre des Hommes voorzien in de onmiddellijke humanitairebehoeften van 23.500 kinderen en hun verzorgers. En na de hevige aardbeving in Syrië bereikten we 8.545 mensen met psychologische eerste hulp. Ook deelden we gezondheidskits voor kinderen uit met onder meer luiers, crème en dekens.

De uitdaging

Elk jaar veroorzaken gewapende conflicten, droogte, overstromingen en aardbevingen humanitaire crises in verschillende delen van de wereld. Talloze kinderen zijn hierdoor blootgesteld aan allerlei vormen van uitbuiting. Volgens gegevens uit 2022 hebben wereldwijd 362 miljoen mensen humanitaire hulp nodig, waarvan bijna de helft kinderen. Klimaatverandering heeft nog steeds ernstige gevolgen voor kinderen. Meer dan een miljard kinderen (de helft van de kinderen in de wereld) leeft in gebieden die extreem kwetsbaar zijn voor de gevolgen van klimaatverandering.

Onze aanpak

De aanpak van Terre des Hommes bij humanitaire crises richt zich op verschillende aspecten: we bieden

"Ik rende met mijn familie door ons dorp op zoek naar een veilige plek. We kwamen in een gevecht terecht en ik werd geraakt. Er was geen dokter die mij snel kon helpen. Daarom ben ik nu een oog kwijt. Het deed veel pijn en ik was heel bang. Toen we weer thuis kwamen, waren al onze spullen gestolen en de kliniek was leeggeroofd en kapotgemaakt.

Mijn moeder vroeg hulp aan familie en buren voor mijn behandeling, maar toen verdween mijn vader opeens met het ingezamelde geld. We waren wanhopig. Maar, zo was het niet altijd. Voordat de oorlog uitbrak had ik een gelukkig leven met mijn ouders en twee zusjes. We hadden weinig geld maar mijn moeder zorgde altijd goed voor ons.

Ik speelde graag buiten met vrienden en ik was een van de beste leerlingen van de klas. Ik vond het ook leuk om mee te doen aan activiteiten na school. Gelukkig kwamen er mensen naar ons dorp om te helpen. Ik kreeg medische zorg voor mijn oog en er kwam iemand thuis langs waarmee ik kon praten over wat er was gebeurd. Ik was heel bang geworden en verdrietig door de oorlog en mijn verwonding. Ik heb nu mijn zelfvertrouwen weer terug en durf weer naar school te gaan. Ik wil echt mijn diploma halen, want later wil ik dokter worden. Dat is mijn grote droom. Dan kan ik kinderen helpen die ook zwaargewond raken.”

“Ik ben Eldana en ik ben 9 jaar oud. Ik woon samen met mijn moeder en mijn twee jongere zusjes in een huisje met één kamer in Ethiopië. Toen de oorlog uitbrak raakte ik heel erg gewond.“

Onze Thema's
Messi’s verhaal
Onderwijs is heel belangrijk voor mij, omdat ik op school zoveel dingen leer
Kinderarbeid

Bina’s verhaal
“Kinderen doen nu ook zelf melding van misbruik”
Seksuele uitbuiting van kinderen

Onze aanpak

Zo begon Bina aan een nieuwe missie: een einde maken aan de online seksuele uitbuiting van kinderen in haar regio. Bina organiseerde voorlichtingsbijeenkomsten op scholen. Tijdens deze sessies leerden kinderen over online gevaren en hoe je online veilig kunt blijven.

Eldana’s verhaal
“Mijn droom is arts te worden en zwaargewonde kinderen te helpen”
Noodhulp

Terre des Hommes

Every child deserves a safe and playful childhood. Terre des Hommes listens to children and tackles the systems that enable child exploitation. So children can flourish in a world free from exploitation.
Volledig scherm